HomeBloggE-sports tar en allt större plats i våra liv: Tre tydliga trender

E-sports tar en allt större plats i våra liv: Tre tydliga trender

Date:

Hur du investerar dina pengar på bästa sätt 

Det finns många olika sätt att investera pengar, och...

Palma de Mallorca Spanien

Mallorca är en spansk ö som ligger i Medelhavet....

Så skapar du en juridiskt trygg framtid

Kanske enkelt nu, men svårare sen Som ung och frisk...

Fredrik Belfrage– blåblodig och rapp i käften

Fredrik Belfrage startade sin mediekarriär hos Lennart Hyland (känd...

Den ökända gängledaren Sangar Karwan

Östberganätverket är en kriminell organisation som sätter skräck i...

Trots att den svenska spelmarknaden är hårt reglerad i Sverige, så vårt land under en påtaglig tid varit internationellt känt för att vara ett “gaming mecka”.

Till exempel har Sverige producerat några utav världens mest kända spel, haft otaliga duktiga e-sportspelare och har en stor framgångsrik spelmarknad. Som även med hårda restriktioner inbringade den svenska spelmarknaden 26 miljarder kronor i omsättning – och det är en siffra efter utbetalda vinster.

Men framväxten av e-sports har också fått en allt större inverkan på vår vardag. Här är tre trender som visar att spelbranschen är här för att stanna – och förmodligen kommer att ta över en större del av våra liv inom överskådlig framtid.

1. Allt fler spelaktörer erbjuder betting inom e-sports

Det råder ingen tvekan om att e-sport segmentet fortsätter att växa i Sverige, med antalet deltagare som växer år för år. Det stora intresset för e-sport är också något som bettingsidor av förklarliga skäl har upptäckt. Idag finns det flertalet spelbolag som erbjuder vadslagning inom denna framväxande marknad. Det går till exempel att hitta vadslagning inom populära tävlingar i CS:GO, StarCraft 2, såväl som för DOTA.

Men trots att många spelbolag nu erbjuder vadslagning inom e-sport, så kan utbudet av vad som tävlingar faktiskt är tävlingsbara variera kraftigt. Av den anledningen kan sajter som https://bettingsajter.se/bettingsidor-esports/ vara användbara eftersom dem listar merparten av spelbolag med e- sports betting på ett enkelt och transparent sätt.

2. E-sports har blivit populärt för både unga och äldre

Tidigare var e-sport nästan uteslutande riktade till tonåringar och unga vuxna. Men nu finns det tendenser i Sverige att även den äldre befolkningen har insett att spelbranschen är så mycket mer än kort-, bräd- och pusselspel. Bland annat finns det seniorgamers, som Inger Grotteblad, som uppskattar – och rekommenderar andra äldre att spela spel på datorn.

För äldre som valt att spela e-sport har en helt ny värld öppnat sig, som till exempel:

  • Ett större band och intresse med sina barnbarn.
  • En ökad förståelse för strategiskt tänkande som gynnar deras allmänna hälsa.
  • En rolig fritidssyssla som håller hjärnan i trim.

3. Sverige ligger i framkanten inom spelutveckling

Den svenska spelindustrin är en utav de största i världen – och vårt land har producerat några utav världens kändaste spel. Dessa spelen inkluderar bland annat Minecraft, som utvecklats av den svenska spelutvecklaren Markus Persson, och som fortfarande räknas som ett av de mest framgångsrika spelen hittills.

Förutom Minecraft har Sverige även utvecklat andra spel, som bland annat:

  • Candy Crush Saga
  • Clash Royale
  • Starburst
  • Gonzo’s Quest
  • Vikings

Men spelbranschen kommer troligtvis att ta en större plats inom den svenska ekonomin. Vi kan redan i städer som Skövde se hur spelutvecklingen blivit en allt viktigare bransch. Skövde har bland annat haft en blomstrande utveckling de senaste åren, med många små men snabbväxande spelbolag som upplevt en rejäl tillväxt de senaste åren. Faktum är att det fanns 32 spelbolag i Skövde 2021 som omsatte 1 812 miljoner. Vilket var en ökning med 39% jämfört föregående år.

Dessutom planerar Skövde med att fortsätta bygga upp spelindustrin, både genom samarbete mellan regionen, kommunen, högskolan och näringslivet. I tillägg har staden dragit igång en mångmiljonsatsning i staden, där man investerar hela 16,6 miljoner kronor i den ambitiösa dataspel satsningen Level Up.

Slutliga ord

Dessa tre trender visar att spelindustrin och framförallt e-sports- segmentet tar ett större kliv in i vårat vardagsliv, alltifrån de spelen som vi slår vad om på nätet, till vår äldre befolkning, såväl som arbetsmöjligheter och dess inverkan på den lokala ekonomin.

Den rådande situationen visar även en indikation på att e-sporten i vårt land kommer att fortsättas att utvecklas inom en överskådlig framtid.