Tips för att bli av med telefonförsäljare

by Fredrik Hallberg

Är du också trött på tjatiga och oseriösa telefonförsäljare och önskar att de skulle sluta ringa och störa dig? Bland det mest irriterande som finns är envisa telefonförsäljare som ringer gång på gång för att sälja alla möjliga produkter och tjänster. Minst lika jobbigt är skumma bluffsamtal från utlandet. Men misströsta inte ‒ det finns sätt att bli av med dem.

Guide: Hur blir man av med telefonförsäljare

Här är några effektiva sätt att bli av med telefonförsäljare:

  • Skaffa NIX-nummer. Registrera ditt mobilnummer i spärregistret NIX-Telefon för att slippa att telefonförsäljare kontaktar dig i marknadsförings- och försäljningssyften. Du kan registrera ditt nummer genom att ringa NIX-Telefon, fylla i ett formulär på deras webbplats eller skicka en skriftlig begäran. Spärren gäller tillsvidare eller tills du byter telefonnummer.
  • Svara inte på okända nummer. Om du inte känner igen numret som ringer finns det risk att det är en telefonförsäljare. Du kan därför välja att inte svara på okända nummer. Men vem ringde? Det kan du kolla upp efteråt genom tjänster som vemringde.se
  • Avsluta samtalet fort. Svarar du trots allt när en telefonförsäljare ringer kan du försöka avsluta samtalet så fort som möjligt. Du kan kort säga att du inte är intresserad och även be telefonförsäljaren att inte kontakta dig fler gånger.
  • Blockera telefonförsäljare: Det finns appar både för Android och iOS som identifierar telefonförsäljare och bluffsamtal. Appar som Truecaller erbjuder möjlighet att varna för spam eller helt blockera numret.

Anmäl telefonförsäljare

Om du blir kontaktad av telefonförsäljare trots att du har NIX-nummer eller meddelat företaget att du inte vill bli uppringd kan du göra en anmälan. Du kan göra en anmälan till NIX-nämnden eller till Konsumentverket. Det är bra om så många som möjligt anmäler oseriösa telefonförsäljare ‒ då finns större chans att Konsumentverket utreder saken. De försöker i första hand få företaget att frivilligt ändra sina metoder, men hjälper inte det kan ärendet gå vidare till domstol.

Se upp:

  • 075-101 44 20
  • 075-179 31 61
  • 075-101 43 61
  • 075-101 59 69
  • 075-179 32 10
  • 075-101 49 69
  • 075-610 61 96
  • 075-101 64 57
  • 075-101 58 17
  • 075-101 51 89
  • 075-101 52 77
  • 075-101 48 54
  • 075-101 55 23
  • 075-101 66 16
  • 073-471 31 36
  • 073-471 85 09
  • 073-471 92 74
  • 073-471 85 57
  • 073-471 88 38
  • 073-956 60 16
  • 073-471 83 69
  • 073-471 88 33
  • 073-471 83 19
  • 073-471 85 06
  • 073-121 47 05
  • 073-471 84 83
  • 073-471 85 59
  • 073-471 81 07
  • 070 025 73 13
  • 070-440 71 16
  • 070-194 93 77
  • 070-197 21 68
  • 070-660 15 23
  • 070-508 87 62
  • 070-939 21 97
  • 070-192 40 37
  • 070-7144309
  • 070-799 75 87
  • 070-197 37 31
  • 070-199 29 81
  • 070-197 21 84
  • 077-0730711
  • 077-588 89 79
  • 077 045 57 99
  • 554724-077
  • 077-117 17 17
  • 077-166 64 44
  • 077-045 81 04
  • 077-570 05 00
  • 077-515 14 35
  • 077 073 03 01
  • 077-172 27 22
  • 076-692 07 58
  • 076-692 37 02
  • 076-692 29 92
  • 076-676 06 87
  • 076-519 58 59
  • 076-692 32 54
  • 076-491 12 06
  • 076-693 31 15
  • 076-693 34 03
  • 076-466 35 18
  • 076-692 29 25
  • 076-676 00 82
  • 076-693 34 26
  • 076-693 31 98

Observera att det finns undantag från NIX. Det gäller företag där du är eller nyligen har varit kund, företag som fått ditt godkännande att kontakta dig, samt samtal som gäller samhällsinformation och marknadsundersökningar.

Related Posts